Oppgavetekst

1. Veileder (Navn/tittel):Øivind A Arntsen/Førsteamanuensis

2. Institutt:Konstruksjonsteknikk

3. Telefon: 94625

4. Fax: 94535

5. Elektronisk postadresse: oivind.arntsen@bygg.ntnu.no

6. Navn på prosjekt: Trondheimsfjorden.

7. Kort beskrivelse av prosjektet (Maks 12 linjer):

Trondheimsfjorden er resipient av forskjellige utslipp. Ren som fjord - forurensede strender er den oppfatningen mange sitter inne med. Hvordan stemmer denne oppfatningen? Hvordan samvirker forvaltning, forskning og teknologi i denne sammenhengen? Er fjorden så ren som man tror? I så fall hvorfor blir strendene så forurenset? Oppslag i Adresseavisen 4. juli i år: Brænnebukta ubrukelig. Kommunens miljøavdeling sier: Vi er svært forbauset over den ekstremt dårlige vannkvaliteten i Brænnebukta. ..Utenfor Ravnkloa kan en nå se bunnen i Kanalen. Det har vært en umulighet i over 20 år. Oppgaven går ut på å redegjøre for de store forurenserne til Trondheimsfjorden, beskrivelse av sirkulasjonen i fjorden og vurdering av spredningen av utslipp. Betydningen av ny teknologi for forvaltning. Hvordan jobber forvaltningen for å skaffe seg oversikt over situasjonen og forståelse for forurensningen i fjorden? Formålet med prosjektet kan ses på som en kvalitetssikring av arbeidene som er utført. Har forskerne jobbet seriøst eller er tall/forhold blitt fastlagt på svakt fundamentert viten?
Gjennomføring av arbeidet forutsetter gruppearbeid. Forskjellige informasjonskilder må oppsøkes. Det er forelagt to rapporter som omhandler Trondheimsfjorden som startgrunnlag for prosjektarbeidet.
  1. Trondheimsfjorden Statusrapport, Desember 1989, Miljøvernavdelingene Fylkesmannen i Nord-Trøndelag og Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
  2. Trondheimsfjorden Resipientundersøkelse for Trondheim 1987-88, Hovedrapport, OCEANOR, Trondheim kommune - teknisk avdeling, Desember 1988.
Oppgaven kan deles opp i 4 hovedblokker (3 studenter på hver blokk).
1. Brukerinteresser. Oversikt over brukerne av fjorden. Krav og betingelser disse stiller. Presenter oversikter for områder som regnes som rene og de som regnes som forurensede. Redegjør for teknikker/metoder som er brukt for å skaffe slike oversikter. Hvilke institusjoner har bidratt?
2. Forurensingen. Oversikt over forurensingskildene til fjorden. Redegjør for hvordan mengdene er anslått og hvem som har gjort slike målinger/beregninger. Hvilke konsekvenser har de forskjellige typer utslipp? Hva er usikkerheten i anslagene, varierer de over tid, og hva er grensene for at vannet kan sies å være rent ? Hvilke teknologier kan anvendes til å senke konsentrasjonen av forurenset stoff i fjorden.
3. Transport og spredningsforholdene. Redegjør for strømningsforholdene i fjorden. Hva driver strømmen og hvilke parametere er med å styre den slik den går? Redegjør for hvilke metoder/teknikker analyser som ligger bak vår viten om strømningsforholdene. Redegjør også for hvilke størrelser i strømmen som er av betydning for vurdering av spredning av forurensing og beskriv en modell for slik spredning.
4. Forvaltning. Ansvarsforholdet for forvaltningen av Trondheimsfjorden ligger i hovedsak hos Fylkesmennene i Nord- og Sør-Trøndelag. hvordan delegeres dette ansvaret og hva er status i dag for overvåkingen og kontrollen for bruken av fjorden. Hvem er engasjert i denne overvåkingen og hvilke målinger/ modelleringer gjøres mer eller mindre rutinemessig. Hvordan er SINTEF/NTNU og andre teknologimiljøer i Trøndelag knyttet til denne aktiviteten?
Informasjon må i hovedsak skaffes til veie via intervju/forespørsler hos de ansvarshavende myndigheter og utøvende institutter. På NTUB finnes en god del rapporter. Bruk BIBSYS. Noe kan en vel også finne på Internet. Adresseavisen er sikkert også en god kilde.Gruppene bør samarbeide. F.eks ved intervju så vil samme intervjuobjekt kunne ha informasjon til flere av gruppene. Det er lite rasjonelt at hver gruppe avtaler møte med samme person til forskjellig tidspunkt for å snakke om sitt område.

Møteplan

1 Introduksjon 27/9-96 kl 12-14 Koll A

I uka fram til neste møte må gruppene organisere seg og fordele hovedansvarsområde. Alle bør skumlese de to rapportene som er delt ut. En foreløpig plan for gjennomføringen av prosjektet bør foreligge til møtet 4/10. Lag en foreløpig liste over institusjoner som kan være aktuelt å kontakte.

2 Organiseringen av arbeidet 4/10-96 kl 12-14 Koll A (Seniorforsker og Prof II Tom McClimans vil delta)

Fram til neste møte: Sett opp en detaljert tidsplan og fordeling av oppgaver. Litteraturstudier, Internet-søk, Første kontakt med mot intervjupersoner. Intervju.
Oversikter over en del teknologier /metoder. Diskuter rapporteringform.

3 Diskusjon/foreløpig presentasjon av arbeid 18/10-96 kl 12-14 Koll A

Aktiv jobbing , Intervju, Oppsummeringer, Diskusjoner imellom gruppene slik at vi unngår for mye dublering av arbeid/presentasjon. Begynn skriving av rapport. Rapporten bør sammenfattes i et synopsis. Dette synopsis kan med fordel legges ut som en WWW side.

Møte hver 14. dag (fredager kl 12-14 Koll A) til prosjektet er ferdig.

TIDSPLAN

AKTIVITET...............|      september    |      oktober       |       november    |   
  dato                  |1    10    20    30|1    10    20    30 |1    10    20    30|   
MØTER...................|                x  |  x       x         |x        x         |   
INTERVJU................|                   |                    |                   |   
RAPPORT.................|                   |                    |                   |   
aktivitet gr 1..........|-------------------|--------------------|-------------------|   
.
.
aktivitet gr 2..........|-------------------|--------------------|-------------------|   
.
.
aktivitet gr 3..........|-------------------|--------------------|-------------------|   
.
.
aktivitet gr 4..........|-------------------|--------------------|-------------------|   
.
.
fellesaktiviteter.......|-------------------|--------------------|-------------------|  
.
.
|-----------------------|-------------------|--------------------|-------------------| 
.