Oppgavetekst
1. Veileder (Navn/tittel):Øivind A Arntsen/Førsteamanuensis
3. Telefon: 94625
4. Fax: 94535
6. Navn på prosjekt: Trondheimsfjorden.
7. Kort beskrivelse av prosjektet (Maks 12 linjer):
Trondheimsfjorden er resipient av forskjellige utslipp. Ren
som fjord - forurensede strender er den oppfatningen mange sitter
inne med. Hvordan stemmer denne oppfatningen? Hvordan samvirker
forvaltning, forskning og teknologi i denne sammenhengen? Er fjorden
så ren som man tror? I så fall hvorfor blir strendene
så forurenset? Oppslag i Adresseavisen 4. juli i år:
Brænnebukta ubrukelig. Kommunens miljøavdeling sier:
Vi er svært forbauset over den ekstremt dårlige vannkvaliteten
i Brænnebukta. ..Utenfor Ravnkloa kan en nå se bunnen
i Kanalen. Det har vært en umulighet i over 20 år.
Oppgaven går ut på å redegjøre for de
store forurenserne til Trondheimsfjorden, beskrivelse av sirkulasjonen
i fjorden og vurdering av spredningen av utslipp. Betydningen
av ny teknologi for forvaltning. Hvordan jobber forvaltningen
for å skaffe seg oversikt over situasjonen og forståelse
for forurensningen i fjorden? Formålet med prosjektet kan
ses på som en kvalitetssikring av arbeidene som er utført.
Har forskerne jobbet seriøst eller er tall/forhold blitt
fastlagt på svakt fundamentert viten?
Gjennomføring av arbeidet forutsetter gruppearbeid.
Forskjellige informasjonskilder må oppsøkes. Det
er forelagt to rapporter som omhandler Trondheimsfjorden som startgrunnlag
for prosjektarbeidet.
- Trondheimsfjorden Statusrapport, Desember 1989, Miljøvernavdelingene
Fylkesmannen i Nord-Trøndelag og Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
- Trondheimsfjorden Resipientundersøkelse for Trondheim
1987-88, Hovedrapport, OCEANOR, Trondheim kommune - teknisk avdeling,
Desember 1988.
Oppgaven kan deles opp i 4 hovedblokker (3 studenter på
hver blokk).
1. Brukerinteresser. Oversikt over brukerne av fjorden.
Krav og betingelser disse stiller. Presenter oversikter for områder
som regnes som rene og de som regnes som forurensede. Redegjør
for teknikker/metoder som er brukt for å skaffe slike oversikter.
Hvilke institusjoner har bidratt?
2. Forurensingen. Oversikt over forurensingskildene
til fjorden. Redegjør for hvordan mengdene er anslått
og hvem som har gjort slike målinger/beregninger. Hvilke
konsekvenser har de forskjellige typer utslipp? Hva er usikkerheten
i anslagene, varierer de over tid, og hva er grensene for at vannet
kan sies å være rent ? Hvilke teknologier kan anvendes
til å senke konsentrasjonen av forurenset stoff i fjorden.
3. Transport og spredningsforholdene. Redegjør
for strømningsforholdene i fjorden. Hva driver strømmen
og hvilke parametere er med å styre den slik den går?
Redegjør for hvilke metoder/teknikker analyser som ligger
bak vår viten om strømningsforholdene. Redegjør
også for hvilke størrelser i strømmen som
er av betydning for vurdering av spredning av forurensing og beskriv
en modell for slik spredning.
4. Forvaltning. Ansvarsforholdet for forvaltningen
av Trondheimsfjorden ligger i hovedsak hos Fylkesmennene i Nord-
og Sør-Trøndelag. hvordan delegeres dette ansvaret
og hva er status i dag for overvåkingen og kontrollen for
bruken av fjorden. Hvem er engasjert i denne overvåkingen
og hvilke målinger/ modelleringer gjøres mer eller
mindre rutinemessig. Hvordan er SINTEF/NTNU og andre teknologimiljøer
i Trøndelag knyttet til denne aktiviteten?
Informasjon må i hovedsak skaffes til veie via intervju/forespørsler
hos de ansvarshavende myndigheter og utøvende institutter.
På NTUB finnes en god del rapporter. Bruk BIBSYS. Noe kan
en vel også finne på Internet. Adresseavisen er sikkert
også en god kilde.Gruppene bør samarbeide. F.eks
ved intervju så vil samme intervjuobjekt kunne ha informasjon
til flere av gruppene. Det er lite rasjonelt at hver gruppe avtaler
møte med samme person til forskjellig tidspunkt for å
snakke om sitt område.
Møteplan
1 Introduksjon 27/9-96 kl 12-14 Koll A
I uka fram til neste møte må gruppene organisere
seg og fordele hovedansvarsområde. Alle bør skumlese
de to rapportene som er delt ut. En foreløpig plan for
gjennomføringen av prosjektet bør foreligge til
møtet 4/10. Lag en foreløpig liste over institusjoner
som kan være aktuelt å kontakte.
2 Organiseringen av arbeidet 4/10-96 kl 12-14 Koll A
(Seniorforsker og Prof II Tom McClimans vil delta)
Fram til neste møte: Sett opp en detaljert tidsplan og
fordeling av oppgaver. Litteraturstudier, Internet-søk,
Første kontakt med mot intervjupersoner. Intervju.
Oversikter over en del teknologier /metoder. Diskuter rapporteringform.
3 Diskusjon/foreløpig presentasjon av arbeid 18/10-96
kl 12-14 Koll A
Aktiv jobbing , Intervju, Oppsummeringer, Diskusjoner imellom
gruppene slik at vi unngår for mye dublering av arbeid/presentasjon.
Begynn skriving av rapport. Rapporten bør sammenfattes
i et synopsis. Dette synopsis kan med fordel legges ut som en
WWW side.
Møte hver 14. dag (fredager kl 12-14 Koll A) til prosjektet
er ferdig.
TIDSPLAN
AKTIVITET...............| september | oktober | november |
dato |1 10 20 30|1 10 20 30 |1 10 20 30|
MØTER...................| x | x x |x x |
INTERVJU................| | | |
RAPPORT.................| | | |
aktivitet gr 1..........|-------------------|--------------------|-------------------|
.
.
aktivitet gr 2..........|-------------------|--------------------|-------------------|
.
.
aktivitet gr 3..........|-------------------|--------------------|-------------------|
.
.
aktivitet gr 4..........|-------------------|--------------------|-------------------|
.
.
fellesaktiviteter.......|-------------------|--------------------|-------------------|
.
.
|-----------------------|-------------------|--------------------|-------------------|
.