Erosjon
og sedimenttransport
Time
1. Kystsonen
Læringsmål:
Timen skal gi en forståelse for begreper,
definisjoner og problemstillinger knyttet til kystsonen. Sentrale faktorer for
endringer i kystsonen - spesielt på sandkyster - beskrives.
Time
2. Elvemunninger, inlet og
sedimenter
Læringsmål:
Time 2 skal gi studenten en viss forståelse av
hva som skjer i elvemunninger.
Forbindelseskanaler (inlets) mellom åpen sjø
og innenforliggende vannmasser omhandles kort med utgangspunkt i hydrodynamiske
forhold og sedimentlikevekt. Og studenten skal få innsikt i sedimentegenskaper
som er viktige i forhold til kystproblematikk.
Time
3. Erosjonsmekanismer
Læringsmål:
Gjennom beregning av de krefter som påvirker
et sedimentkorn vil studenten få definert grunnlaget for startbevegelse av
kornet. Timen skal gi beregningsverktøy for å estimere når startbevegelse
inntreffer, og de resulterende bunnformasjoner som sedimentbevegelsen
forårsaker.
Time
4. Bunnformer og bunnlast
Læringsmål:
Etter timen skal studenten forstå prinsippet
for strømmotstand på bunnen, og kunne beregne størrelse på bunnformene. Konsept
for estimering av bunnlast gjennomgås, og enkel beregning av bunnlast under
gitte betingelser kan utføres.
Time
5. Bunnlast og suspendert last
Læringsmål:
Time 5 skal gi et beregningsgrunnlag for
transport av sedimenter som bunnlast og som suspendert last i en bølge- eller
kombinert bølge/strøm situasjon.
Time
6. Sedimenttransport tvers på
stranden
- Profiler og likevekt
Læringsmål:
Timen skal gi en grunnleggende forståelse av
endringer i strandprofil på kort og lang
sikt. Studenten skal kunen gjøre enkle
vurderinger av om en stormsituasjon vil erodere eller bygge opp stranden, og et
generelt likevektsprofil skal kunne beregnes.
Time
7. Sedimenttransport tvers på
stranden
- Strandfyllinger og
grunner
Læringsmål:
Studenten skal forstå effekten av
strandfyllinger, og kunne gjøre enkle beregninger av utviklingen av
strandprofilet. Videre skal estimering av utvikling av grunner ute i profilet,
og effekten av en heving av vannstanden beregnes.
Time
8. Sedimenttransport langs
kysten
- Definisjoner og
beregninger
Læringsmål:
Timen gir definisjoner, begreper og eksempler
knyttet til sedimenttransport langs stranden. Studenten skal forstå hva som
skjer ved en hindring på kysten, og hva som er styrende for
sedimenttransporten. Beregningsverktøy basert på energiflux-konseptet utvikles
frem til CERC - formelen.
Time
9. Sedimenttransport langs
kysten
- Eksempler og
sedimentbudsjett
Læringsmål:
Time 9 skal gi studenten et grunnlag for å
beregne antatt transport av sand langs en strand. Det skal utvikles en
forståelse av nødvendigheten av erfaring og det å "kalibrere"
beregningene til de lokale forhold. Konseptet med sedimentbudsjett kan være et
nyttig verktøy, og aktuelle tiltak gjennomgås kort.
Time
10. Lokalerosjon - rørledninger og peler
Læringsmål:
Time 10 skal gi studentene en forståelse av de
mekanismer og parametre som gir utgravninger rundt rørledninger og peler på
sjøbunnen, når disse blir utsatt for strøm eller bølger. Timen skal gi et
grunnlag for å estimere størrelsesorden på utgravningene.
Time
11. Lokalerosjon
- Peler,
storvolumkonstruksjoner og vegger
Læringsmål:
Timen skal gi studentene videre bakgrunn for å
estimere gravedybde rundt en pel utsatt for strøm og/eller bølger. Erosjon
rundt storvolumkonstruksjoner er komplisert og dynamisk, men størrelsesorden på
utgravningene kan estimeres ut fra modellforsøk. Studenten skal få en
forståelse av erosjonsmønster foran en vertikal vegg.
Time
12. Lokalerosjon
- Propellerosjon og
beskyttelsestiltak
Læringsmål:
Time 12 skal gi en forståelse for
problemstillinger knyttet til propellerosjon, og gi grunnlag for beregninger av
strømhastighet i propellstrålen. Hastigheten på propellstrålen eksemplifiseres,
og relateres til praktisk forekommende bunnklaringer ved kai. Effekt av
baugpropell skal kunne vurderes opp mot effekt av hovedmotor, og typiske
beskyttelsestiltak diskuteres.