Hydrodynamisk grunnlag

 

 

Time 0: Hydrodynamisk grunnlag - oversikt

Læringsmål:

Studentene skal utvikle forståelse for og kunnskap om grunnleggende problemstillinger knyttet til det marine fysiske miljø. Hovedvekt legges på bølger. Hvordan vi modellerer og beskriver bølger på åpent dypt vann, bølgenes forplantning inn mot land hvor de gjennomgår endring på grunn av brytning, skjerming, refleksjon, grunning og refraksjon og til slutt møter en konstruksjon eller ei strand. Prosesser i strandsonen som bølgebryting, oppskylling. For å kunne kommunisere med eksperter innen meteorologi og oseanografi vil studentene få et grunnlag for beskrivelse av  vind og strøm. Variasjonen i vannstand er av stor betydning ved bygging i kystsonen. Grunnleggende begrep og metode for kartlegging av vannstand pga av tidevann og stormflo.

 

Time 1: Lineær bølgeteori (repetisjon)

Læringsmål:

En oversikt over hvordan man kan bestemme bølgeforholdene ved et sted på kysten.  Timen fokuserer imidlertid på Lineær bølgeteori. Studenten skal få innsikt i teorioppbyggingen, kjennskap til sentrale størrelser og erfaring  i å benytte formelapparatet knyttet til Lineær bølgeteori. Dersom studenten ikke har kjennskap til lineær bølgeteori fra før, vil arbeidsmengden bli større enn 3 timer.

 

Time 2:  Irregulære bølger og bølgestatistikk (repetisjon)

Læringsmål:

Studenten skal få forståelse for statistiske betraktningsmåter for å beskrive bølgeforhold. I dette inngår forståelse av sjøoverflaten som en stokastisk prosess, med statistiske egenskaper. Studenten vil få kjennskap og ferdigheter knyttet til: nullkryssingsmetoden, sannsynlighetsberegninger og tilhørende definisjoner av bølgeparametere, korttidsstatistikk og langtidsstatistikk, bølgehøyde og bølgeperiode fordelinger, spektralanalyse, frekvensspektra, retningsspektret og simulering av irregulære bølger. Dersom studenten ikke har bra kjennskap til emneområdet  fra tidligere, vil arbeidsmengden bli større enn 3 timer.

 

 

Time 3: Vind

Læringsmål:

Oversikt over forskjellige lengdeskalaer og tidsskalaer for vind samt hvordan vindprofil endrer seg med høyden. Vite om geostrofisk og gradient vind og beregning av disse på grunnlag av synoptiske værkart.

 

Time 4: Bølgegenerering og prediksjon

Læringsmål:

Grunnlaget for prediksjonsmodeller for bølgehøyde og bølgeperiode. Kjennskap til begrepet strøk (fetch) og varighet (duration). Studenten skal kunne anvende empiriske formler for beregning av bølgeforhold ved  strøkbegrenset sjøtilstand og innsikt i hvordan slike formler er funnet.

 

Time 5: Grunning og refraksjon

Læringsmål:

Studenten skal kunne anvende konservering av bølgeenergitransporten til å finne bølgehøyden på grunt vann når strålebanene er kjent. Studenten skal ha innsikt i prinsippene bak beregning av strålebaner generelt og kunne beregne bølgehøyden for regulære bølger ved parallelle og rette dybdekoter, og kunne gi kvalitative vurderinger om endring av bølgehøyde ved forskjellige bunnformasjoner. Studenten skal kunne anvende retningsspektret til å beregne signifikant bølgehøyde og bølgeperiode på grunt vann i tilfelle parallelle og rette dybdekoter. Kunne å bruke regnearket SHELTER. Studenten skal også ha en oversikt over forskjellige typer regnemaskin program for beregning av refraksjon og grunning. Innsikt i regnemaskinprogrammet  REFRAC.

 

Time 6: Ikke-lineære bølgeteorier

Læringsmål:

Forstå betydningen av endelig bølgekrapphet (wave steepness) og relativ vanndybde for valg av bølgeteori. Å innse sammenhengen mellom rekkeutvikling av bl.a. hastighetspotensialfunksjonen og den alternative betegnelsen høyere ordens bølgeteorier.  Innsikt i og anvendelse av Stokes V ordens teori på dypt vann. Innsikt i og anvendelse av ”Fourier Series” modell for bølger på grunt vann.

 

 

 

Time 7: Bølger på strøm

Læringsmål:

For regulære bølger på uniform strøm å innse at bølgeperioden ikke endres og å utlede dopplerskift-utrykket for fasehastigheten. Anvende dette til å beregne endring av bølgehøyde og bølgelengde når bølger møter strøm. Grunnlaget for refraksjon på grunn av strøm, inkludert strålebaner og brytning.

 

Time 8: Bølger i strandsonen

Læringsmål:

Innsikt i forskjellige brytningsprosesser og betydningen av Irribarrentallet (Surf similarity parameter)  i denne sammenhengen. Kunne anvende formler for beregning av bølgehøyde og vanndyp der bølger bryter på mot kysten. Litt om bølgeforplanting etter at bølgene har brutt. Bruk av programmet GOBREAK. Innsikt i endring  avi middelvannstanden på grunn av bølgeaksjon, ”Setup” og ”Setdown”, oppskylling på strender, lange bølger (periode >30 sekunder) og bølgeindusert strøm.

 

Time 9: Diffraksjon

Læringsmål:

Hva diffraksjon er og hvordan en bruker diffraksjons diagram for regulære og irregulære bølger.  Innsikt i regnemaskinprogrammet  HARBOR.

 

Time 10: Refleksjon og havnesvingninger

Læringsmål:

Innsikt i og kunne bruke formler for refleksjonskoeffisienter ved regulære bølger. Refleksjonsbaner i havnebasseng. Helmholtz resonator,  egensvingninger og stående bølger i basseng. Anvende tabeller for svingemoder ved stiliserte bassenggeometrier.

 

Time 11: Grensesjikt

Læringsmål:

Forstå hvordan bølger og strøm påvirker bunnen gjennom grensesjiktet. Grunnleggende fysikk og modellering av grensesjikt i stasjonær strøm. Laminære og turbulente strømmer. Innse forskjell  på molekylær viskositet og eddy viskositet. Tolke størrelser som skjærspenning, turbulent skjærspenning, friksjonshastighet, sandruhet. Utlede og anvende logaritmeprofilet for stasjonær strøm og utlede og anvende hastighetsprofilet ved bølger. Hvordan skjærspenningen ved bunn modelleres når bølger og strøm virker sammen og hvordan skjærspenningene varierer med avstanden fra bunnen. Finne effekten strøm har på bølger og effekten bølger har på strømprofilet nær bunnen. Dette avsnittet er beregnet til å tilsvare en arbeidsmengde på 6 timer.

 

 

Time 12: Tidevann - vannstand

Læringsmål:

Innsikt i årsak til tidevann, og vanlig måter å beskrive tidevannet på. Kunne anvende harmoniske komponenter og tidevannstabeller. Kjennskap til referansenivåer og  hydrografisk nivellement. Forstå matematisk modell og kunne gjøre overslagberegninger av stormflo.

 

Time 13: Strøm i havet

Læringsmål:

Innsikt i årsak til strøm i havet inkludert effekten av jordrotasjonen. Matematisk modellering av de forskjellige drivende og styrende kreftene. Kunne gjenkjenne ”klassiske” strømningsfenomener i strømmåling dataserier som, geostrofisk strøm, treghetssvingninger, bølger, tidevannsstrøm m.m. og kunne anvende/tolke vanlige presentasjonsformer for disse. Innsikt i hvordan de matematiske ligningene kan modellers numerisk  og løses ved numeriske algoritmer. Dersom studenten ikke har bra kjennskap til emneområdet  fra tidligere, vil arbeidsmengden bli større enn 3 timer.